Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Metoder

I Egedal Kommune ser vi med barnet. Hyldeblomsten er en del af et samlet tilbud, hvor alle børn får optimale muligheder for læring, trivsel, udvikling og dannelse med udgangspunkt i deres egne forudsætninger. De pædagogiske principper bygger på et ressource - og helhedssyn, hvor der tages udgangspunkt i barnets kompetencer og potentialer med den nærmeste udviklingszone for øje. Der lægges vægt på 'den gode relation' i det pædagogiske arbejde blandt andet ud fra principperne i ICDP - International Child Development Programme - som der arbejdes med i alle Egedals dagtilbud. Det er en løbende pædagogisk vurdering hvordan og i hvilket omfang, barnet kan inkluderes i større eller mindre fællesskaber i og omkring institutionen.

Opstart i Hyldeblomsten.

Når et barn er visiteret til Hyldeblomsten får det to kontaktpædagoger, en primær og en sekundær:

Det er som udgangspunkt den primære kontaktpædagog, der modtager det nye barn og er ansvarlig for kontakt med forældre, og har det overordnede ansvar for det pædagogiske arbejde med barnet.

Før opstart i Hyldeblomsten vil der være et overleveringsmøde med forældre, kontaktpædagoger, psykolog, logopæd, dagligleder og med relevante fagpersoner fra den institution, barnet kommer fra.

Der vil løbende blive afholdt handleplansmøder med forældre, kontaktpædagoger, psykolog, logopæd og evt. samarbejdspartnere, der anses for relevante. Samarbejdspartnere kan eks. være sagsbehandler, ergoterapeut, fysioterapeut eller sundhedsplejersken.

Under mødet gennemgår vi barnets trivsel, udvikling og evaluering af mål. Til hvert møde, laver vi nye mål, som der skal arbejdes med i den næste periode.


Dagligdagen.

Hyldeblomstens dagligdag er bygget op som en struktureret og genkendelig hverdag. Børnene har hver deres tavle, der med billeder og symboler fortæller dem hvad de skal lave. Det er med til at gøre deres hverdag tryg og forståelig. I Hyldeblomsten deltager og støtter vi børnene i deres leg og de aktiviteter der foregår. Vi er enten deltagere i børnenes leg eller også er vi ved siden af deres leg, så vi kan støtte og udvikle legen sammen med dem. Legen er vigtig, da det ofte er gennem leg der dannes fællesskaber med andre.

Børnegrupper.

Hyldeblomsten er indrettet i små grupper med få børn på hver stue. Børnegrupperne er sammensat ud fra pædagogernes vurdering af, hvor der er bedst udviklings potentiale, og de bedste muligheder for at skabe venskaber og leg. Fællesskabet i hele hyldeblomsten dyrkes ved at børnene besøger hinanden på stuerne, på legepladsen og i motorikrummet.

Pædagogiske læringsmål.

Det er vores opgave at skabe et anerkende læringsmiljø med engagerede voksne, som hele tiden skaber udviklende rammer så alle børn erfarer sig selv og hinanden. Vi arbejder ud fra børnenes potentialer og det er vigtigt at vi giver dem en god selvværdsfølelse og at de mødes med positive forventninger, som afstemmes i fht. barnets nærmeste udvikling-zone. Vi differentierer krav og forventninger til det enkelte barn. Vi bruger vi ofte visuel støtte.

Følelser.

Følelser kan være svære at håndterer og de kan udtrykkes på mange måder f. eks ved glæde, vrede, ked af det, generthed og jaloux. Vi støtter børnene i at udtrykke deres følelser og håndtere konflikter og modgang på en hensigtsmæssig måde. Vi hjælper med at sætte ord på følelser, vi sikrer at børnene får succes oplevelser og vi arbejder med anerkendende kommunikation.

Vi er som pædagoger opmærksomme på vores forskellige roller:

Vi går bagved barnet: Vi iagttager børnenes leg, støtter op ved at skabe plads, tid og ro omkring legen.
 Vi er ved siden af: Vi følger børnenes initiativer, giver nye input, hvis legen er ved at gå i stå, deltager hvis det er muligt uden at styre legen, men følger og støtter legen initieret af børnene.
 Vi går foran: Vi igangsætter lege, for at lære børnene at lege, både leg med et barn - en voksen, få børn og en/to voksne, fælles lege løbelege, fangelege, gemmelege, herunder regellege som: Hvad er klokken hr. Løve, alle mine kyllinger. Vi inviterer børnene ind i fællesskaber, motiverer og guider dem til at blive i det, og giver plads til at trække sig eller holde pause.

Sprog:

 Vi bruger legen som platform til at videreudvikle sprog. Vi hjælper med at sætte ord på følelser, der kan opstå i en konflikt eller guider dem til, hvordan de verbalt kan videreudvikle legen.
 - Vi arbejder ud fra et grundsyn, hvor der tages udgangspunkt i barnets ressourcer og potentialer med barnets nærmeste udviklingszone for øje.
- I dagligdagen benævner vi ting, handlinger, følelser mv. og bruger hjælpemidler såsom visuel struktur i form af boardmaker og konkreter. Tegn til tale og Pecs-system bruger vi i det omfang, det er relevant.
- Til udvikling, stabilisering og vedligeholdelse af børnenes begrebsverden læser vi bøger, hvor niveauet tilpasses den enkelte. Vi bruger rim og remser, og i vores daglige kuffertsamling er der fokus på at udvikle de sproglige kompetencer.
- Vi udvider dialogen med åbne spørgsmål og øver gentagelser for at udvikle børnenes sprog og ordforråd.
- I tæt samarbejde med logopæd arbejdes der individuelt med sproglige fokuspunkter.

Krop, sanser og bevægelse:

I Hyldeblomsten gør vi os umage for, at have en struktur og tilgang der tilgodeser barnets behov for bevægelse, motorisk udfoldelse og passende stimulation af sanserne. At have mange erfaringer med at bruge og opleve sin krop, at øve sig i det, er grundlaget for at bevægelse kan automatiseres med en høj kvalitet.

Når bevægelser er automatiseret bruges der mindst mulig opmærksomhed og energi, dermed har barnet større kapacitet til at bruge opmærksomhed på at lære andre ting.

 Helt almindelige gøremål hvor barnet skal øve sig i at være selvhjulpen, tage tøj af og på når vi skal ind og ude fra legepladsen, på toilettet eller have skiftet ble. Hente ting der skal bruges ved spisning f.eks. tallerken, glas, madkasse fra rullebordet, køre rullebordet fra/til køkkenet. Alle opgaver som kræver grovmotorisk og finmotorisk kunnen, kræver brug af hukommelse og forståelse af rækkefølge, planlægning, tro på at kunne selv og en vis grad af udholdenhed i en aktivitet. Vi hjælper og guider tilpas i alle situationer, således at barnet arbejder lige der hvor barnet bliver udfordret. Måske kan barnet motorisk godt formå en opgave, men har ikke udholdenheden eller troen på at det kan lykkes. Måske kan barnet den ene dag men ikke den næste, vi justerer vores krav til barnet i den givne situation.

Vi er ude dagligt på legepladsen eller på tur. På legepladsen får barnet mulighed for udfordre sig selv på legepladsens legeredskaber og i terræn, der er stor motorisk træning i at gå/løbe på ujævnt underlag, det styrker balancen, muskler og led. At gå op og ned af små og store bakker.

Vi går på tur i nærområdet. Vi går som gruppe eller en voksen med et barn. Vi bruger turene til at opdage området omkring os eller gå til bestemte destinationer, biblioteket, stationen eller legepladser uden for børnehaven. Barnet skal holde den voksne i hånden, skal øve sig i at gå en given strækning, vi øver os først i små ture tæt på børnehaven til barnet er tryg ved dette, så udvider vi radius. Vi hjælper det enkelte barn, med visuel støtte via billed eller boardmarker kort, som fortæller hvilken slags tur vi skal på, en kigge på ting i naturen tur eller en gå til f.eks. biblioteket tur. For de børns som af forskellige årsager ikke er i stand til at gå på tur, kan vi finde på at bruge klapvogn eller budcykel. Vi bruger også ture rundt i området til børn der har brug for, at gå sig til ro i hoved og krop, at gå har også rytme og kan på samme måde som at gynge balancerer arousal.

Udeliv:

I Hyldeblomsten ønsker vi, at alle børnene får mulighed for at komme ud i naturen. Vi vil formidle en glæde ved naturen ved selv at gå forrest, vise vores glæde og nysgerrighed. Vi vil præsentere forskellige naturområder for børnene. Vi vil, alt efter det enkelte barns formåen, gå ture i nærområdet og se på og opleve de forskellige naturområder i vores nærmiljø, og lidt længere væk, hvis vi har børn, hvr det  som mosen, åen, de store græsarealer og steder med store træer(lille skov), ligeså vil vi gerne tage på længere ture til skov, fjord og strand.
 Ude i naturen vil vi gøre børnene trygge og motivere dem til at udfordre sig selv. Vi vil følge børnenes initiativer, støtte op, sætte ord på hvad de ser og rører ved, f.eks. når de finder pinde, vise at man kan tromme med dem på andet træ, her kan barn og voksen imitere hinanden, den voksen kan respondere på barnets udspil. Men vi er også opmærksomme på at give børnene tid og ro til fordybelse, mulighed for at de handler selv og er aktive.
 Vi vil også præsentere naturting for børnene, som ikke umiddelbart er synlige f.eks. løfte en træstamme, være nysgerrig på, hvad er det? Se på bænkebiderne under træstammen, tage dem i hånden og lade børnene prøve, tale om deres udseende, tælle ben, mærke at det kilder og at man er lidt modig. Vi vil lære børnene at sanse i naturen: være stille og lytte til fuglene, ligge i græsset og se op på skyerne