Mad og måltider

Madordning:

Pr. d. 1.1.2021 vil alle børn i Hyldeblomsten være tilmeldt Egedal kommunes madordning.

Denne beslutning er taget for de næste 2 år, hvorefter der vil være valg igen.

Det er Fru Hansen Kælder der leverer maden og madplanen. Der er ansat en køkkenassistent til at tilberede maden dagligt.

Morgenmad:

De børn der møder i Hyldeblomsten før kl. 7.15, har mulighed for at spise deres egen medbragte mad. Vi henstiller til at det er sund mad, med minimalt indhold af sukker. Der er mælk i institutionen, hvis morgenmaden kræver mælk på.

Formiddagsmad:

Vi spiser formiddagsmad på stuerne ca. kl. 9/9.30. Formiddagsmaden medbringes hjemmefra i en madkasse med navn og gerne hvor der også står den er til formiddagen. Det kan eks. være lidt brød og frugt/grøntsager.

Frokost:

Fra d. 1.1.2021 modtager børnene mad fra Fru Hansens Kælder, som leverer en sund og varieret kost. Vigtigt at I som forældre giver stuen besked og opdaterer på Aula, hvis jeres barn har allergier eller andet de ikke må indtage.

Eftermiddagsmad:

Vi spiser eftermiddagsmad ca kl. 14/14.30. Eftermiddagsmaden medbringes hjemmesfra ligesom formiddagsmaden. Igen gerne i en madkasse med navn og hvor der også står den er til eftermiddagen. Det kan eks. være lidt brød og frugt/grøntsager.

Overvejelser ift. selve måltidet:

Alle børn har faste pladser,  da vi ved, at det giver tryghed, at vide her på denne stol hører jeg til, når jeg skal spise. Det betyder også at barnet spiser sammen med det/de samme andre børn over tid, de kender hinanden godt og kan opdyrke en kultur og fællesskab sammen omkring måltidet. Som voksne har vi tænkt over, hvilke børn vi tænker, der vil fungerer godt sammen ved måltidet. Vi overvejer om børnene gensidigt har gavn af hinandens samvær. Barnet kan stadig komme på besøg ved et andet bord, hvis der en dag er færre børn på stuen. Børnene har alle trip trap stole, som kan indstilles til det enkelte barn, barnet er godt understøttet både i sædet og har mulighed for god fodkontakt og ordentlig siddehøjde ved bordet. Stolen giver også den fordel at motorisk urolige børn har god støtte og kan føle sig skærmet af at der et rygstøtte.