Hverdagen

Dagligdagens opbygning:

I nedenstående har vi skrevet omkring hverdagen i Hyldeblomsten. Tiderne der står er ca. tider. Har du brug for mere præcise tider, bedes du kontakte den stue dit barn går på.
Dagen er som udgangspunkt planlagt som nedenstående, men da vi har børn med særlige behov, vil der være dage, hvor vi viger fra det aftalte, af hensyn til det enkelte barn eller fællesskabet. Det vil altid være en faglig vurdering, hvor målet er at skabe de bedst mulige vilkår for barnet og gruppen.

Hverdagen:

Hyldeblomsten åbner kl. 6.30 mandag til torsdag og kl. 6.45 om fredagen.
Alle børn starter dagen med en morgenopgave, der er lagt frem, inden de ankommer.
Kl. 9 spiser børnene deres medbragte formiddagsmad.
Formiddagens aktiviteter kan være sansemotoriske lege, højtlæsning, ture ud af huset eller legepladsen, eller leg børnene imellem.  Det kan også være æskearbejde, hvor det enkelt barn arbejder med en pædagog ud fra det enkelte barns fokuspunkter.
Når kl. er 11 kommer børnene efter tur på badeværelset, hvor de bliver skiftet/går på tolilettet og får vasket hænder.
Derefter er der hvilestund. Alle børn hviler mellem ½ til en hel time.
Kl. 14 spiser børnene deres medbragte eftermiddagsmad.
Eftermiddagen kan være opdelt i forskellige aktiviteter: Sansemotoriske lege, spil, leg børnene indbyrdes eller legepladsen.
Kl. 17 lukker Hyldeblomsten.

Kuffert-samling:

Vi holder dagligt kuffertsamling i Hyldeblomsten. Til samling er målet at alle børn på stuen deltager. Vi har børn som helst vil deltage på afstand, børn som øver sig og måske kun er med i starten eller slutningen. Samlinger er der hvor vi øver fælles opmærksomhed, deltagelse i et fællesskab og turtagning. Samlingens opbygning er den samme hver dag, så det er genkendeligt for det enkelte barn. Der er dagligt opgaver, som i niveau passer til alle børn.

Hvilestund:

Alle stuer har dagligt hvilestund efter frokost.

Det er et arbejde at gå i børnehave. Børnene i Hyldeblomsten har alle særlige behov og udfordres dagligt på deres kompetencer.
-motorisk/sansemæssigt
-socialt/kommunikativt
-kognitivt.
I flere af de læringsrum, barnet møder i hverdagen, vil vi opleve, at et barn i Hyldeblomsten bruger mere koncentration og energi end et barn i almen børnehave.
Derfor har alle børn i Hyldeblomsten denne indlagte pause efter frokost. For mange er det et hvil på en madras, mens det for andre betyder en stillesiddende aktivitet alene. Hviletiden giver barnet mulighed for en pause uden forstyrrelser eller forventninger og mulighed for bedre at klare de udfordringer, de møder resten af dagen.

Æskearbejde:

Hvert barn vil i deres første periode i Hyldeblomsten, være med til at udsmykke deres egen æske. Æsken bliver brugt i det pædagogiske arbejde, hvor aktiviteten er tilrettet det enkelte barn. I æsken ligger opgaver til barnet. Opgaven tager udgangspunkt i de fokusmål, der er aftalt til handleplansmøder. Eks. hvis barnet skal arbejde med bestemt sproglyde, vil det være opgaver, som tager udgangspunkt at arbejde med i disse lyde. Æskearbejde foregår altid med en pædagog helt tæt på, som kan guide, hvor det er nødvendigt.